Abonneren

Heeft u nog geen login, probeer Gereformeerd Kerkboek dan gratis uit. Of vraag een abonnement aan.

Problemen bij aanvraag demo of licentie bij Gmail-gebruikers

De automatisch gegenereerde emails met inloggegevens en facturen worden regelmatig niet bezorgd bij Gmail-gebruikers. Als u Gmail-gebruiker bent en u krijgt na de aanvraag voor een (demo)abonnement geen bevestiging, stuur dan een email naar de helpdesk@royaljongbloed.com, dan sturen we u handmatig uw inloggegevens.

Corona en het gebruik van Gereformeerd Kerkboek Online

Past uw Gereformeerd Kerkboek Online-licentie bij uw vorm van online kerkdiensten?

Als u wegens de virusbeperkingen uw kerkdienst nu via streaming video uitzendt, waarbij u tekst en muziek toont uit Gereformeerd Kerkboek Online, neem dan even kennis van de tijdelijke spelregels. In het kort zijn die:

• Teksten en muzieknoten laten zien in de video past niet in uw reguliere licentie van Gereformeerd Online, maar ....
  • Voor de duur van de uitzonderlijke situatie (tot 1 januari 2022) wordt dit gedoogd, mits de video na een week weer wordt verwijderd.
  • Er wordt een aanvullende licentie ontwikkeld voor wie deze voorzieningen blijvend wil gaan gebruiken en/of video’s langer wil laten staan.

Lees hier de volledige brief met uitleg.

Wat is Het Gereformeerd Kerkboek?

Snel en makkelijk zoeken in de 111 liederen en 150 psalmen van de prachtige liedbundel Gereformeerd Kerkboek.

Liederen selecteren en downloaden voor gebruik in de eredienst en (jeugd)activiteiten: programmaboekjes en beamerpresentaties.

Geen gedoe meer met briefjes of verkeerd genoteerde liednummers of verzen tussen beamerteam en voorganger/presentator: de voorganger/presentator kan alle liederen (ruim) van te voren en selecteren en deze selectie doorgeven aan het beamerteam die de liederen downloadt en presenteert.

Uw historie van gebruikte en gedownloade liederen wordt bijgehouden.

Downloads voor beamer of liturgie

U hebt met uw account toegang tot alle liederen, die u kunt downloaden als platte tekst (om te gebruiken in uw eigen presentatie of liturgie) of als tekstafbeelding, mét of zonder muzieknotatie. Ieder couplet is in deze database beschikbaar met muzieknotatie. De demoversie biedt u 50 downloads om uit te proberen (de demo is uiterlijk 1 maand geldig!), bij de abonneeversie kunt u 250 downloads per week maken (waarbij iedere afbeelding telt als een download).

Uitgebreide zoekfuncties

U kunt zoeken op nummer, titel, woord, dichter en componist, maar ook op verwijzing (bijbelplaats) en thema (liturgisch gebruik). Uw gebruiksgegevens worden opgeslagen in de database waardoor u snel kunt zien welke liederen vaak worden gezongen in uw gemeente en welke liederen er bijvoorbeeld vorig jaar met Pasen werden gezongen.
In het Gereformeerd Kerkboek hebben alle liederen een doorlopende nummering. Na Psalm 150 volgt lied 151. Het is bij het zoeken dan ook niet nodig om 'Psalm' of 'lied' voor een nummer te zetten. Een aantal liederen hebben een 'a', 'b'-versie (bijv. 175a en 175b). Vergeet dan bij een zoekopdracht niet dit te vermelden (lied 175 bestaat immers niet).

Opzet van de afbeeldingen

Enkele liederen kennen naast de coupletten ook andere muzikale onderdelen (refrein, bridge of coda). Voor het beamen hebben we de zangvolgorde van de gemeentebundel gevolgd. Alle afbeeldingen staan in de juiste volgorde. Je hoeft dus nooit terug naar een eerder plaatje bij een refrein, want deze staat er na ieder couplet opnieuw in. Wel zijn de plaatjes zo gemaakt dat de verschillende onderdelen eigen plaatjes hebben zodat een afwijkende volgorde mogelijk is indien gewenst. Als bij een laatste refrein de slotregel nog een keer herhaald wordt, staat dat ook op het laatste beamerplaatje.

Handleiding

Het zoeken en downloaden van liederen levert bij minder ervaren computergebruikers nog wel eens wat vragen op. Daarom is er gewerkt aan een korte handleiding, met duidelijke schermafbeeldingen die de weg wijzen door het programma. Klik hier om deze te downloaden.

Hulp bij het maken van beampresentaties in PowerPoint

Als hulp voor het maken van presentaties In Powerpoint is er het gratis programma Kniptool (www.kniptool.nl). Dit hulpprogramma optimaliseert de afbeeldingen voor de verhoudingen van uw beamer en zet in PowerPoint alle afbeeldingen van een lied direct in aparte mapjes. Met kniptool kunt u ook eenvoudig meerdere licenties tegelijkertijd gebruiken. Het programma ondersteunt naast het Gereformeerd Kerkboek ook Liedboek, Hemelhoog, Weerklank en OpToonhoogte.

Het Gereformeerd Kerkboek is een uitgave van Royal Jongbloed. Het Gereformeerd Kerkboek is een bundel voor gebruik in de gemeente en thuis, voor de kerkdienst en de huiskamet, voor de zondag en de maandag. Het boek bestaat uit twee delen: liedboek en dienstboek. Het dienstboek is niet beschikbaar in deze online versie. De bundel bevat 150 Psalmen op Geneefse melodieën, 8 Psalmen op alternatieve melodieën en 111 liederen.

Het Gereformeerd Kerkboek is bedoeld als aanvulling op het Liedboek. zingen en bidden in huis en kerk. Beide bundels horen bij elkaar. Liederen die in het Liedboek staan zijn dan ook niet opgenomen (op enkele Psalmen na). De rubrieksindeling is in beide bundels gelijk zodat eenvoudig in beide bundels gezocht kan worden. Er is een doorgaande nummering toegepast: na Psalm 150 volgt lied 151.

Uw bestanden worden aangemaakt.

Een moment geduld a.u.b.

U moet eerst liederen selecteren voordat u ze kunt downloaden.

Weet u zeker dat u deze liedlijst en bijbehorende liederen wilt verwijderen?

Weet u zeker dat u dit lied wilt verwijderen van deze liedlijst?

Typ eerst een trefwoord in.

Uw limiet voor deze lijst is bereikt.
Maak een nieuwe lijst aan om nieuwe liederen toe te kunnen voegen.